הצרות שלא רואים: איך מורידים למינימום את בעיות איטום הבניין?

בעולם ללא רגולציה, החליטה כבר לפני כ-20 שנה מכללת מרכז הבנייה לייסד קורס אוטם מורשה, ויצרה סטנדרטיזציה שמועילה לענף הבנייה – שסבל מכשלים לא מעטים

המשמעות של איטום בניין בצורה לא תקינה, עשויה לעורר צרות צרורות בנוגע לאיכות הנכס העתידי. כך למשל תיקון כשלים בשל בעיות של איטום ונזילות, מצריך עבודת בינוי גדולה על מנת לחשוף את אזור התיקון הנדרש, ולצד זאת גם עלויות כבדות שיתעוררו בשל אותם כשלי איטום.

איטום הבניין הוא מבין הנושאים הבעייתיים ביותר בענף הבנייה והגורם העיקרי לכשלים הרבים. הכשלים המרכזיים באיטום מתקיימים באזורים שונים במבנה, למשל חדרים רטובים, מבנים תת-קרקעיים, חניונים ומחסנים. כבר לפני כ-20 שנה הקימה מכללת מרכז הבנייה הישראלי קורס לקבלני איטום, שמטרתו ליצר סטנדטיזרציה של איכות, בעולם עליו לא חלים כללים רגולטוריים. מסקר שערכה מכללת מרכז הבנייה הישראלי כבר לפני שנים, והוא אקטואלי היום כתמיד, עולה כרוב התביעות בבתי המשפט בגין ליקויי בנייה, הן בגלל בעיות איטום.

מהסקר עלה עוד כי כ-30% מהכשלים בבנייה הם תוצר של רטיבות, כאשר המקור לכך הוא לקוי של מערכות האיטום. רוב הכשלים הרציניים מתגלים לאחר יישום הבנייה, ונובעים רשלנות המתכנן, רשלנות בביצוע, עבודה על ידי קבלן לא מורשה, עבודה שלא על פי התקן, וחומרי בנייה נחותים.

בקורס שמלווה אינג' מיכאל מרתון, לומדים על התקנים העוסקים באיטום, פרק האיטום במפרט הכללי לעבודות בנייה ("הספר הכחול"), שיטות לאיטום חלקי הבניין השונים, איתור נזילות, יריעות ביטומניות מושבחות בפולימרים, חומרים ביטומנים חמים וקרים ודרך יישומם, איטומים פולימרים, איטומים על בסיס צמנט מסוגים שונים, בטיחות בהפעלת ציוד הרמה ושינוע, פיקוח, בטיחות, פרטי ביצוע ועוד. בחלק המעשי, הלימודים יתמקדו ביישום והדגמות באופן אישי. בסך הכל מדובר ב-20 נפגשים שבועיים ובסך הכל ב-105 שעות אקדמאיות. ע מנת לקבל את תעודת הגמר, יש צורך לעבור בחינות מסכמות בתיאוריה ובפרקטיקה.

כאמור, בישראל אין רגולציה על התחום, אולם הפעילות הלימודים שמבצעת מכללת מרכז הבנייה הישראלי ב-20 שנות לימודים, עם 50 מחזורי לימודים ומאות ואלפי בוגרים, יוצר סטנדטיזיציה שכל כך חסרה בעולם האיטום. כך, עם הסמכתם של בעלי המקצוע, נוצרים לאורך השנים יותר ויותר קריטריונים להגדרה של "קבלן ביצוע מורשה". בעוד קבלן בניין צריך חעבור בחינות של משרד העבודה על מנת שיוכל לעסוק בתחום ולהירשם ב"רשם הקבלנים", הרי שבתחום קבלנות המשנה הפרוצדורה הזאת מתבצעת בצורה הדרגתית. בזכות מכללת מרכז הבנייה הישראלי, היוזמה של יצירת סטדנטרציזציה ובעלי מקצוע מורשים על ידי מרכז הבנייה הישראלי, מקטינה את הסבירות לליקויים ובעיות עתידיות.

בסופו של דבר, לשוק הבנייה יוצאים בעלי מקצוע רבים בתחום האיטום המוגדרים "קבלנים מורשים", שמגיעים אחת לשנה לריענון במרכז הבנייה הישראלי על מנת לחדש את התעודה. תעודה זו גם יוצרת תמריץ וחשיפה ליזמים, קבלני ביצוע וצרכנים נוספים, לשכור את שירותיו של קבלן האיטום המורשה של מרכז הבנייה הישראלי, שתקטין למינימום את כמות הכשלים. היא מבטיחה בקיאות בדרישות התקן הישראלי ובתורת המקצוע, וזוכה לאחריות של בעל המקצוע שמבצע את העבודה.

הכשלים המרכזיים באיטום מתקיימים באזורים הבאים במבנה: חדרים רטובים, איטום מבנים תת-קרקעיים, חניונים ומחסנים, טיפול בכשלים הוא טיפול יקר מאד שהסבירות לפיתרון מוחלט היא מאד קטנה. לפיכך, קורא מרכז הבנייה הישראלי לציבור צרכני בעלי המקצוע, החל מהקהל הפרטי וכלה בקהל המקצועי, לצרוך שירותים של קבלן איטום מורשה של מרכז הבנייה הישראלי.

לפרטים על קורס אוטם מורשה של מכללת מרכז הבנייה הישראלי – לחצו כאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן